|
Als General Lee had kunnen praten had hij de Duke boys waarschijnlijk minder beheerst toegesproken, dan K.I.T.T dat deed in de serie KNIGHT RIDER tegen Michael Knight - hoewel KITT af en toe behoorlijk sarcastisch uit de hoek kon komen. Michael Young (gespeeld door David Hasselhoff), alias Michael Knight was dan ook erg eigenzinnig en kon soms maar moeilijk accepteren dat die eigenwijze auto beter kon rijden dan hijzelf. De Knight Industries Two Thousand (KITT) was dan ook een soort superauto. De mooie zwarte aangepaste Pontiac Trans-Am kon 400 km/u rijden, en had een onvoorstelbare acceleratie, waardoor de wagen sprongen van 20 meter kon maken. Hij was kogelvrij en zelfs een antitankkanon had het er maar moeilijk mee. Daarnaast was hij met allerlei snufjes uitgevoerd. Maar het leukste was natuurlijk dat KITT intelligent kon converseren, waarmee hij boeven (of onschuldige voorbijgangers!) regelmatig verraste. De wagen kon dat natuurlijk niet allemaal echt,
maar de illusie werd gecreëerd door dezelfde mensen die ook een andere beroemde auto
hadden bedacht: Black Beauty, niet het beroemde paard, maar de auto van THE GREEN HORNET. Batman reed wel zelf. Uit het boek Batmania II uit 1992 leren we dat er tijdens de 120 afleveringen van BATMAN er 5 verschillende Batmobiles zijn geweest. Dean Jeffries had de opdracht om de Batmobile te maken, maar toen de serie 8 maanden eerder van start moest gaan dan gepland, lukte dat niet. Hij haalde George Barris van Barris Kustom Industries erbij en hij zou de Batmobiles leveren. Barris was geen onbekende in Hollywood, want hij had al eerder speciale auto's geleverd voor films en TV-series. In de 1e aflevering van DRAGNET (1952) reed een wagen van hem rond en een speciale coupé in THE MANY LOVES OF DOBIE GILLIS. Voor THE MUNSTERS (1964) maakte hij de "Munster Koach" en andere vreemde voertuigen. (let op de K die je ook in Barris Kustom Industries vindt, woorden die normaal met een C geschreven worden !). De eerste Batmobile was een custom-made Ford Futura, die in
1959 gebruikt was in de film "It started with a kiss" met Glenn Ford en Debbie
Reynolds. Het was geen gewone wagen, maar een experimentele wagen ontworpen door William
Schmidt. Voor het stuntwerk werd een andere wagen gebruikt, die de stunts klaarblijkelijk
overleefde, want deze werd in begin jaren 90 voor 185.000 dollar verkocht aan een vrouw
als cadeau voor de 28e verjaardag van haar man. Daarnaast waren er nog twee wagens van
glasfiber en een extra tentoonstellingswagen. Dit soort speciale auto's in TV-series nodigt fabrikanten natuurlijk uit tot het in de handel brengen van speelgoedmodellen. En dat nodigt de fans weer uit tot het verzamelen van deze auto's. Zo ken ik een radioverslaggever die een grote verzameling batmobielen heeft. De waarde van dit soort artikelen kan behoorlijk oplopen. Als we ons even beperken tot de auto, dan vinden we
bijvoorbeeld het busje van CHARLIE'S ANGELS, gemaakt
door Corgi, waarvan de waarde tussen de 30 en 35 dollar ligt (1996). Revell had twee
bouwdozen van dit busje - waarvan eigenlijk alleen het Charlie's Angels' logo naar de
serie verwijst. Dat is allemaal nog best op te brengen, maar juist de
plastic "rommel", dat meestal door de kleine eigenaars kapot werd gemaakt en
uiteindelijk in de vuilnisbak verdween, is veel waard. Deze bus bijvoorbeeld, die aan THE PARTRIDGE FAMILY werd gekoppeld. Verder waren er autootjes van series als HAPPY DAYS (een model van een Chevrolet uit 1954) en zelfs MORK AND MINDY (een Jeep van Mattel), waarbij ook nog de bijbehorende poppetjes te koop waren. |