| TV-tunes (slot) In 1979 werden 2 boeken van Robert Louis Stevenson vertaald naar een TV-serie in een Engels-Duitse productie. De muziek bij deze serie KIDNAPPED werd geschreven door Vladimir Cosma. De titel-muziek werd echter ook in een gezongen versie op de plaat gezet onder de orginele titel "David's Song" met als ondertitel "Who'll come with me". Het was de eerste grote hit voor The Kelly Family, die daarna vooral in Duitsland ontzettend veel succes oogstte. "David's Song" werd in Nederland een nummer 2 hit begin 1980. In 1980 was er in Amerika
maar één hit dat ook een tune van een TV-serie was. "Good Ol' Boys"
heet het nummer officieel en het was de tune van de serie THE DUKES OF
HAZZARD.
Het bereikte de 21e plaats. Waylon Jennings, die de
tune geschreven had en het zong, was in elke aflevering te horen als "The
balladeer", maar was pas in
het laatste seizoen (1985) in de 130e aflevering te zien. De Texaan Jennings overleed 13-feb-2002 op 64-jarige leeftijd aan de gevolgen van suikerziekte. In 1980 is in Nederland de tune van PETER GUNN in de hitparade in een live-uitvoering van Emerson, Lake and Palmer. In januari 1980 is het al een tip, maar pas in juli bereikte het de 4e plaats. De serie (1958-1961 !) is nooit in Nederland geweest. 1981 was het jaar van HILL STREET BLUES, ook in Nederland een populaire serie met een populaire tune. Maar bij ons wordt instrumentale muziek niet zo gauw populair en het werd dus geen hit, maar in de VS werd de orginele versie een nummer 10 hit. Na de tunes van THE ROCKFORD FILES en THE A-TEAM (1980), maakte Mike Post (zonder Pete Carpenter) de tune van HILL STREET BLUES. Het werd niet alleen een hit, maar Mike Post zag zijn compositie beloond met twee Grammy-awards voor "Best Instrumental Performance" en "Best Instrumental Composition". Producer Steve Bochco had dus geen spijt van zijn keuze voor componist en zou voor nog twee TV-series naar Mike Post bellen: L.A. LAW (1986) en NYPD BLUE (1993). In hetzelfde jaar werd ook de tune van de TV-serie THE GREATEST AMERICAN HERO een hit. Het heet "Believe It or Not" en werd gezongen door Joey Scarbury. Het bereikte in de VS de 2e plaats. De TV-serie kwam niet naar Nederland en ook de tune is hier vrij onbekend, wat heel jammer is, want het is een prima nummer. De tekst werd geschreven door Stephen Geyer en de muziek door ... Mike Post. Een niet mis te verstane prestatie: in één jaar twee top-10 hits in de VS. Als we in 1982 komen, vinden we weer twee TV-hits. De tune van MAGNUM P.I. bereikte de 25e plaats, wel geen top-10 hit, maar als je beseft dat het wéér een Mike Post compositie was, dan begrijp je waarom mijn "up-page" gesierd wordt met een foto van deze geïnspireerde componist. Mike Post heeft een groot aantal tunes op z'n naam staan van series als WISEGUY (1987), LAW & ORDER (1990) en de bij ons onbekende series THE WHITE SHADOW (1978), RICHIE BROCKELMAN PRIVATE EYE (1978) (Spin-off van THE ROCKFORD FILES) en UNSUB (1989). En dan moet Mike Post nu plaats maken voor Bill Conti, die in 1982 een Amerikaanse hit had met de tune van DYNASTY. Het haalde maar de 52e plaats, maar dat is toch niet mis als je beseft dat het om een instrumentaal, orkestraal nummer gaat. Daarna blijft het in de
Verenigde Staten wat stil met de TV-hits, tot in 1985 Jan Hammer een nummer 1
hit heeft met de tune van MIAMI VICE. Het jaar daarop komt de TV-serie naar
Nederland toe en staat de tune 6 weken bij ons in de hitparade. Het bereikte slechts de
23e positie. Maar Jan Hammer kwam terug met "Crockett's Theme", óók
uit de TV-serie MIAMI VICE, en bereikte daarmee een 1e positie in 1987. In
Amerika deed de muziek het ook erg goed en de eerste MIAMI VICE-LP was het eerste
televisiemuziek album sinds Mancini's PETER GUNN-LP, dat de eerste positie haalde van
de Billboard hitparade. Zoals gezegd werd de single met "Hammer's
Theme" óók nummer 1 en Jan Hammer zag z'n werk ook nog 'ns beloond met
twee Grammy's, voor "Best Pop Instrumental" en "Best Instrumental
Composition". Een tweede MIAMI VICE-LP was het logische gevolg. Minder
bekend is dat Jan Hammer zelf nog een derde album uitbracht dat hij "Escape
from television" noemde. In 1986 is de tune van PETER GUNN weer terug in de Amerikaanse hitparade, nu in een uitvoering van "The Art of Noise". Het komt echter niet hoger dan de 50e plaats. In 1987-1988 zond de VOO de serie MOONLIGHTING uit, een detective-comedy met in de hoofdrollen Bruce Willis en Cybill Sheperd. De tune van de serie werd hier nooit een hit, maar wel in Amerika, waar het de 23e plaats bereikte. Het werd gezongen door Al Jarreau, die het ook schreef, samen met Lee Holdridge. In de serie was in 1987 ook af en toe Ray Charles te zien. De TV-serie waarvan in Nederland de titelsong een hit werd, werd ook door de VOO uitgezonden. De miniserie, gemaakt in 1986, was SHAKA ZULU en de muziek die daarbij hoorde was "We are growing", gezongen door Margaret Singana. De serie was een Amerikaans-Engelse productie, die wat stof deed opwaaien omdat de Verenigde Naties vond dat "Apartheid" redelijk positief werd benaderd. De serie bestond (in Nederland) uit 5 delen van anderhalf uur. "We are growing" werd in 1989, toen de serie bij ons werd uitgezonden, een nummer 1 hit. In 1991 komt er een filmversie uit van THE ADDAMS FAMILY, waar Jan Hammer de muziek voor schreef. Het wordt in Amerika zelfs een hit onder de titel "Addams Groove". De oude tune maakte onderdeel uit van dit werk en is in 1964 geschreven door Vic Mizzy, die ook de tune schreef van GREEN ACRES. De tune van GREEN ACRES werd overigens gezongen door de hoofdrolspelers van de serie, Eva Gabor en Eddie Albert. Het probleem was dat Eva niet kon zingen en de tekst meer moest voordragen, behalve de laatste regel, die niet alleen gezongen werd, maar ook nog tweestemmig. Vic Mizzy noemde dat ".. the biggest luck-out in the history of singing, but she hit the right notes" (quote uit het boek "TV's Biggest Hits"). Er
was in 1991 ook in Nederland een TV-serie hit en wel VRIENDEN VOOR HET LEVEN
gezongen door Danny de Munk. Danny is een van de drie kindsterren in Nederland,
die niet alleen acteert, maar ook zingt (de andere twee zijn Godert van Colmjon
en Lidy Sluyter). Dat begon al in 1984, toen hij het nummer "Ik voel me zo
verdomd alleen" naar de eerste plaats van de hitparade zong met een
onvervalst Amsterdams accent. Het liedje kwam uit de film "Ciske de
Rat". Eind
jaren 89 en de 90er jaren waren ook de jaren van de rap, en dat betekende ook
dat een aantal bekende TV-tunes werden gebruikt als samples. Zo gebruikten
"Jazzy Jeff & the Fresh Prince" de tune van I DREAM OF JEANNIE in
het nummer "Girls are nothing but trouble". Dit duo bestaat uit Jeff
Townes en Will Smith, die beiden te zien waren in de TV-serie THE FRESH PRINCE
OF BELAIR, tevens de start van een filmcarrière voor Will Smith. De laatste TV-tunes die in Amerika de hitparade
bereikten: natuurlijk de tune van een van de succesvolste comedyseries van de
laatste jaren: FRIENDS. The Rembrandts zongen
in 1995 "I'll be there for you" naar de 17e plaats van de Amerikaanse
hitlijsten.
|