Een
Up TV-series Een Twee Drie

 


General Lee, in de serie THE DUKES OF HAZZARD, werd gespeeld door een Dodge Charger, waarvan de deuren waren dichtgelast, zodat Bo (John Schneider) en Luke (Tom Wopat) Duke door de open zijruiten naar binnen moesten glijden. Achterna gezeten door "Boss" Hogg (Sorrell Booke) en sheriff Roscoe P. Coltrane (James Best) scheurden ze toeterend door Hazzard County.
Alle stunts die General Lee moest doen deden hem geen goed. De rol werd daarom door een heleboel dubbelgangers gespeeld. Tijdens de serie werden ongeveer 300 General Lee's aan puin gereden. Tijdens het filmen van de episodes stonden dan ook altijd een aantal identieke wagens klaar om het over te nemen. (Wie meer over de technische kant van deze wagen wil weten raad ik aan om naar DEZE link te gaan). De auto speelde uiteraard een grote rol in deze TV-serie en er werd ook aandacht geschonken aan stockcar-racing. Twee keer was de nationale stockcar racing kampioen Cale Yarborough te gast in de serie.

Als General Lee had kunnen praten had hij de Duke boys waarschijnlijk minder beheerst toegesproken, dan K.I.T.T dat deed in de serie KNIGHT RIDER tegen Michael Knight - hoewel KITT af en toe behoorlijk sarcastisch uit de hoek kon komen. Michael Young (gespeeld door David Hasselhoff), alias Michael Knight was dan ook erg eigenzinnig en kon soms maar moeilijk accepteren dat die eigenwijze auto beter kon rijden dan hijzelf. De Knight Industries Two Thousand (KITT) was dan ook een soort superauto. De mooie zwarte aangepaste Pontiac Trans-Am kon 400 km/u rijden, en had een onvoorstelbare acceleratie, waardoor de wagen sprongen van 20 meter kon maken. Hij was kogelvrij en zelfs een antitankkanon had het er maar moeilijk mee. Daarnaast was hij met allerlei snufjes uitgevoerd. Maar het leukste was natuurlijk dat KITT intelligent kon converseren, waarmee hij boeven (of onschuldige voorbijgangers!) regelmatig verraste.

De wagen kon dat natuurlijk niet allemaal echt, maar de illusie werd gecreŽerd door dezelfde mensen die ook een andere beroemde auto hadden bedacht: Black Beauty, niet het beroemde paard, maar de auto van THE GREEN HORNET.
Britt Reid, zoals de GREEN HORNET heette (gespeeld door Van Williams) reed rond in een Chrysler Imperial uit 1966 die door Dean Jeffries voor 50.000 dollar was omgebouwd tot de Hornet's Black Beauty. De wagen zat vol gadgets, zoals een TV waarmee je 6 kilometer voor je uit kon zien. De wagen kon de weg achter je spiegelglad maken, zodat achtervolgers zouden slippen en borstels konden tijdens het rijden de sporen uitwissen. Natuurlijk waren er diverse wapens aan boord, zoals een gaskanon (niet giftig uiteraard) om tegenstanders buiten gevecht te stellen. De GREEN HORNET reed overigens niet zelf, maar werd gereden door zijn bediende Kato, gespeeld door Bruce Lee.

Batman reed wel zelf.
The Official Batbook, Contemporary Books Inc.
Op deze foto is te zien dat de Batmobile gebouwd was op het chassis van een Ford uit 1967.

Uit het boek Batmania II uit 1992 leren we dat er tijdens de 120 afleveringen van BATMAN er 5 verschillende Batmobiles zijn geweest. Dean Jeffries had de opdracht om de Batmobile te maken, maar toen de serie 8 maanden eerder van start moest gaan dan gepland, lukte dat niet. Hij haalde George Barris van Barris Kustom Industries erbij en hij zou de Batmobiles leveren. Barris was geen onbekende in Hollywood, want hij had al eerder speciale auto's geleverd voor films en TV-series. In de 1e aflevering van DRAGNET (1952) reed een wagen van hem rond en een speciale coupť in THE MANY LOVES OF DOBIE GILLIS. Voor THE MUNSTERS (1964) maakte hij de "Munster Koach" en andere vreemde voertuigen. (let op de K die je ook in Barris Kustom Industries vindt, woorden die normaal met een C geschreven worden !).

De eerste Batmobile was een custom-made Ford Futura, die in 1959 gebruikt was in de film "It started with a kiss" met Glenn Ford en Debbie Reynolds. Het was geen gewone wagen, maar een experimentele wagen ontworpen door William Schmidt. Voor het stuntwerk werd een andere wagen gebruikt, die de stunts klaarblijkelijk overleefde, want deze werd in begin jaren 90 voor 185.000 dollar verkocht aan een vrouw als cadeau voor de 28e verjaardag van haar man. Daarnaast waren er nog twee wagens van glasfiber en een extra tentoonstellingswagen.
In veel TV-series worden de auto's gebruikt die van de hand van Jeffries en Barris zijn, zoals THE A-TEAM, STINGRAY en MIAMI VICE.

Dit soort speciale auto's in TV-series nodigt fabrikanten natuurlijk uit tot het in de handel brengen van speelgoedmodellen. En dat nodigt de fans weer uit tot het verzamelen van deze auto's. Zo ken ik een radioverslaggever die een grote verzameling batmobielen heeft. De waarde van dit soort artikelen kan behoorlijk oplopen. Uit: TV Memorabilia van Greg Davis en Bill Morgan

Als we ons even beperken tot de auto, dan vinden we bijvoorbeeld het busje van CHARLIE'S ANGELS, gemaakt door Corgi, waarvan de waarde tussen de 30 en 35 dollar ligt (1996). Revell had twee bouwdozen van dit busje - waarvan eigenlijk alleen het Charlie's Angels' logo naar de serie verwijst.
Heel wat mooier om na te bouwen was "Farrah's Foxy Vette", waarvan de waarde in 1996 werd geschat op 30 tot 40 dollar.

Uit: TV Memorabilia van Greg Davis en Bill Morgan

Dat is allemaal nog best op te brengen, maar juist de plastic "rommel", dat meestal door de kleine eigenaars kapot werd gemaakt en uiteindelijk in de vuilnisbak verdween, is veel waard. Deze bus bijvoorbeeld, die aan THE PARTRIDGE FAMILY werd gekoppeld.
Zoals aan de ondertekst te lezen is, moet dit stuk speelgoed (compleet!) uit 1973, nu tussen de 300 en 500 dollar opbrengen.

Verder waren er autootjes van series als HAPPY DAYS (een model van een Chevrolet uit 1954) en zelfs MORK AND MINDY (een Jeep van Mattel), waarbij ook nog de bijbehorende poppetjes te koop waren.