Twee
Up TV-series Een Twee Drie

 

TV-series waren niet alleen aanleiding voor het kopen van kleine automodellen, maar klaarblijkelijk ook voor het kopen van echte auto's. In de nieuwjaarsweek van 1965 werd in Amerika een rapport gepubliceerd over de invloed van TV op kijkers. Daaruit bleek dat de verkoop van Rolls Royce in één jaar tijd was verdubbeld. Aanleiding zou de serie BURKE'S LAW zijn. Daarin speelde Gene Barry de rol van politiedetective (Captain) Amos Burke die tevens miljonair was en in z'n eigen Rolls rondreed, bestuurd door zijn chauffeur Henry.

Telly Savalas reed in werkelijkheid in een Rolls Royce met het nummerbord Telly S., maar dat was pas rond 1974. Van sommige acteurs en actrices kun je je voorstellen in wat voor auto's ze zelf rondrijden, maar soms ook niet. Zo reed James Garner (THE ROCKFORD FILES) in een Austin Mini rond, waarin de lange acteur maar nauwelijks

James Gardner en zijn Mini

paste. De sportief uitziende Kate Jackson (CHARLIE'S ANGELS) daarentegen past heel goed bij de jeep waarin ze in werkelijkheid rond reed (een Renegade). Angie Dickinson, voor ons beter bekend als PEPPER (POLICE WOMAN), was een fan van Europese wagens en haar keuze viel op een Alfa Romeo. Maar op de buis reden deze acteurs en actrices veelal in politiewagens rond.

Eén politieserie werd zelfs genoemd naar de auto waarin ze rondreden: Z-CARS. De serie speelde af in Liverpool, waar de politie rondreed in Ford Zephyr's - vandaar de Z in Z-CARS. In een BBC-serie "Television's Greatest Hits" in de uitzending van  27 April 1992, praatte Brian Blessed over Z-CARS met presentator Philip Schofield. Aanwezig was een (televisie)-Z-car en Brian Blessed vertelde, behalve dat hij destijds in werkelijkheid helemaal niet kon autorijden, een aantal anekdotes over de auto. Zo vonden de opnames in de studio plaats en was ten behoeve van de televisieopnames (in verband met spiegelingen) de voorruit van de Z-car verwijderd. Tijdens de opnames wilde Brian nog wel eens vergeten dat er een voorruit in hoorde te zitten en wees met zijn vinger naar voren, dwars door "de voorruit".

Terwijl Z-CARS een van de eerste realistische politie-series was, was het Amerikaanse CAR 54, WHERE ARE YOU dat juist helemaal niet. 
De wagens die ze gebruikten leken op het zwart/wit scherm niet veel te verschillen van de echte politiewagens van New York, maar was het toen al in kleur opgenomen, dan had u iets heel anders gezien. Rood/wit in plaats van donker-groen/wit moest tijdens de opnames aan buitenstaanders laten zien, dat ze niet met èchte politie-agenten hadden te maken. Toch lukte dat niet altijd. Tijdens een opname werd de hulp van Toody en Muldoon ingeroepen door een vrouw, die vertelde dat haar man haar dreigde te vermoorden. Ze kalmeerden de vrouw en belden vervolgens het echte politie-bureau in de buurt, dat voor de gelegenheid "wagen 54" stuurde, met echte agenten.

De politie was helemaal niet zo blij met de serie. Misschien is dat de reden dat deze succesvolle serie er al na twee seizoenen mee ophield. De ECHTE politie vond de serie beledigend en vooral de agenten die in wagens rondreden voelden zich genomen. Soms werden ze door de centrale aangeroepen met een zangerig "Car 54, where are you?" (uit de begintune) en een politie-auto die in het plaatsje Nyack gestolen werd kreeg onmiddelijk de bijnaam: Car 54 !
In het plaatsje Akron verzocht de bemanning van Car 54 zelfs om hun wagen een ander nummer te geven, omdat ze niet serieus genomen werden.
De twee agenten van wagen 54 in Trycounty werden Toody en Muldoon genoemd en in Daytone werd wagen 54 zelfs uit aktieve dienst genomen.
Politie-functionarissen zagen het programma met "de twee stomste agenten sinds het Keystone-cops" dan ook het liefst zo gauw mogelijk verdwijnen.

Een apart probleem vormen de TV-series die in een andere tijd spelen. Gelukkig bestaan er vele verzamelaars die hun auto's beschikbaar stellen om in series te gebruiken. In Nederland hebben we het automuseum in Bergeijk, het resultaat van een uit de hand gelopen hobby. En er is ook nog het Autotron in Rosmalen. Veel antieke auto's zijn privé bezit en gelukkig zijn er in elke land wel van die prachtige oude auto's te vinden. Of TV-series nu in de 20er, 30er, 40er of 50er jaren afspelen, er is altijd wel een geschikte auto te vinden voor de acteurs om in rond te rijden.

Een wagen die zeer gewild was door kapitein Mancini (Avery Schreiber) was een Porter uit 1928. De auto werd gekocht door Dave Crabtree (Jerry Van Dyke) toen hij ontdekte dat de wagen bezeten was door de geest van zijn moeder. MY MOTHER THE CAR kon met de stem van Ann Sothern echter alleen gehoord worden door haar zoon, die de wagen kocht om zijn moeder niet nog eens te verliezen. Moeder hielp haar zoon om de wagen uit handen te houden van kapitein Mancini. De serie had niet veel succes, en was in 1965-1966 maar één seizoen op NBC te zien.

De serie MY SON JEEP heeft niets met auto's te maken. Maar Jeeps zijn natuurlijk wel gewilde auto's in series die in oorlogstijd afspelen. En voor degenen die het nog niet weten: Jeep komt van G.P. wat staat voor General Purpose Vehicle.

Wie kent Herbie niet, de kleine Volkswagen die niet kon praten, maar wel verstand bleek te hebben. Er zijn diverse speelfilms gemaakt die de meeste mensen wel kennen, maar dat er ook een TV-serie HERBIE, THE LOVE BUG is geweest, weten maar weinigen. De serie liep niet lang, van 17-maart tot 14-april 1982 en in 1990 werden alle vijf afleveringen in Nederland uitgezonden door de NCRV. De hoofdrol was (naast Herbie) voor Dean Jones, die ook Herbie's "baasje" was in twee van de Herbie-bioscoopfilms.

Grote auto's wekken meestal ontzag op, terwijl kleine auto's goed zijn voor comedy's. De Austin Mini van MR. BEAN bijvoorbeeld, die het een paar keer opneemt tegen een driewielige Reliant. Op zich was de Reliant, met z'n chasis van kunststof, best een aardig concept, maar het is vooral grappig om te zien hoe de driewieler omkiepert. De Austin Mini was natuurlijk ook grappig door de manier waarop Bean (Rowan Atkinson) ermee omging. Het was echter een zwarte dag toen Bean in een aflevering ontdekte dat zijn mini door een tank was overreden. Gelukkig voor Bean had het hangslot (!?) het ongeluk doorstaan.

Uit: British Television (BFI)SUPERCAR was wel iets anders: een auto die niet alleen kon rijden, maar ook varen, duiken en vliegen: dromen we niet allemaal van zo'n auto. In de poppenanimatie-serie van Gerry & Sylvia Anderson werd die auto werkelijkheid in 1961. De Andersons hadden een speciale techniek ontwikkeld, die vervolg vond in diverse andere series. Na 39 halve uren  SUPERCAR kwam de TV-serie FIREBALL XL5 - geen auto's, maar wel 39 afleveringen van 30 minuten spanning.

Nederland ontdekte de kwaliteit van Anderson's "Supermarionation" in 1965 toen de AVRO de beroemdste van Andersons's series uitzond: THE THUNDERBIRDS. In 32 afleveringen van een uur konden we de reddingsacties meemaken van "International Rescue". Het waren drie raketachtige vliegmachines (Thunderbird I, II en III), een superduikboot (Thunderbird IV) en een ruimtesatelliet (Thunderbird V) die het werk deden, maar we mogen ook niet de speciale Londense agente Lady Penelope vergeten, die door haar chauffeur Parker werd rondgereden in een super Rolls Royce.
Zoals alle voertuigen in THE THUNDERBIRDS, was ook de FAB1, zoals het nummerbord van de Rolls vermeldde, er in verschillende formaten. De totale wagen was ongeveer een twaalfde van de werkelijke grootte van een dergelijke wagen, dan was er natuurlijk nog een kleine versie die gebruikt werd om de indruk te geven dat je de wagen van ver zag. Dan waren er nog twee formaten, die gebruikt werden voor medium-afstand en heel dichtbij... ja, poppenanimatiefilms maken is niet zo eenvoudig als het lijkt.

Maar "live-action" valt zeker niet mee als je stuntwerk wilt laten zien. Soms zien we de acteurs duizelingwekkende stunts uithalen, die ze nog overleven ook, en in een paar seconden zie je auto's over elkaar heenspringen alsof het niets is.
We weten natuurlijk allemaal dat het niet zo eenvoudig is. De auto's overleven dergelijke stunts meestal niet, de acteurs wèl omdat ze niet ècht in de auto zaten en in werkelijkheid bestond de stunt uit verschillende stunts waar een paar uur aan gefilmd werd. Eigenlijk is het een film op zich om een stuntman zijn werk te zien doen. En laten we vooral niet vergeten dat er ook stuntvrouwen zijn.

Net zoals er op de weg auto's in alle formaten zijn, zijn die er ook in de TV-series. De kinderen die zichzelf DOUBLEDECKERS noemden, hadden zo'n Engelse rode dubbeldekker als clubhuis, maar in ON THE BUSES reden Stan Butler (Reg Varney) en Jack, de conducteur (Bob Grant), er in rond. Dit was een comedy, dus er gebeurde regelmatig wat met de bus, tot grote ergernis van Stan's baas, inspecteur "Blakey" (Stepen Lewis).
Een serie waarin een trucker een rol speelde was B.J. AND THE BEAR. Billy Joe was de truckbestuurder en Bear zijn ... aap. Trucks spelen ook vaak een rol in poltieseries, waarbij trucks meestal door de boeven worden gebruikt. Achtervolgingen met trucks doen het dan ook altijd goed, vooral wanneer de truck uiteindelijk van een berg afstort.
Maar trucks worden natuurlijk ook gebruikt door de "goeden", zoals in KNIGHT RIDER, waarin een truck is omgebouwd tot hypermoderne garage. Het is een mooi gezicht als de truck met grote snelheid over de weg rijdt, terwijl KITT de vrachtwagen binnenrijdt; een truc die er makkelijker uitziet dan in werkelijkheid is.

En dan hebben we nog de kleinere vrachtwagens, waarin POSTMAN PAT zijn post rondbrengt of Jack Jones zijn vleeswaren. Jack "don't panic" Jones heeft alleen in oorlogstijd niet zoveel vleeswaren rond te brengen en stelt maar wat graag zijn auto ter beschikking van de Home Guard van Mr. Mainwaring in DAD'S ARMY. Op de foto hieronder is ook de vrachtauto van groentenman Hodges te zien, die zich als "Air Raid Warden" verheven voelt boven het zooitje ongeregeld van Mr. Mainwaring.

UIT: DAD'S ARMY by Bill Pertwee