Vier
Up TV-series Een Twee Drie Vier Vijf Zes Zeven Acht

 

TV-tunes (slot)

In 1979 werden 2 boeken van Robert Louis Stevenson vertaald naar een TV-serie in een Engels-Duitse productie. De muziek bij deze serie KIDNAPPED werd geschreven door Vladimir Cosma. De titel-muziek werd echter ook in een gezongen versie op de plaat gezet onder de orginele titel "David's Song" met als ondertitel "Who'll come with me". Het was de eerste grote hit voor The Kelly Family, die daarna vooral in Duitsland ontzettend veel succes oogstte. "David's Song" werd in Nederland een nummer 2 hit begin 1980.

Waylon Jennings, LP: Music Man In 1980 was er in Amerika maar één hit dat ook een tune van een TV-serie was. "Good Ol' Boys" heet het nummer officieel en het was de tune van de serie THE DUKES OF HAZZARD. Het bereikte de 21e plaats. Waylon Jennings, die de tune geschreven had en het zong, was in elke aflevering te horen als "The balladeer", maar was pas in het laatste seizoen (1985) in de 130e aflevering te zien. 
Meer over deze serie in hoofdstuk 7.

De Texaan Jennings overleed 13-feb-2002 op 64-jarige leeftijd aan de gevolgen van suikerziekte. 

In 1980 is in Nederland de tune van PETER GUNN in de hitparade in een live-uitvoering van Emerson, Lake and Palmer. In januari 1980 is het al een tip, maar pas in juli bereikte het de 4e plaats. De serie (1958-1961 !) is nooit in Nederland geweest.

1981 was het jaar van HILL STREET BLUES, ook in Nederland een populaire serie met een populaire tune. Maar bij ons wordt instrumentale muziek niet zo gauw populair en het werd dus geen hit, maar in de VS werd de orginele versie een nummer 10 hit. Na de tunes van THE ROCKFORD FILES en THE A-TEAM (1980), maakte Mike Post (zonder Pete Carpenter) de tune van HILL STREET BLUES. Het werd niet alleen een hit, maar Mike Post zag zijn compositie beloond met twee Grammy-awards voor "Best Instrumental Performance" en "Best Instrumental Composition". Producer Steve Bochco had dus geen spijt van zijn keuze voor componist en zou voor nog twee TV-series naar Mike Post bellen: L.A. LAW (1986) en NYPD BLUE (1993).

In hetzelfde jaar werd ook de tune van de TV-serie THE GREATEST AMERICAN HERO een hit. Het heet "Believe It or Not" en werd gezongen door Joey Scarbury. Het bereikte in de VS de 2e plaats. De TV-serie kwam niet naar Nederland en ook de tune is hier vrij onbekend, wat heel jammer is, want het is een prima nummer. De tekst werd geschreven door Stephen Geyer en de muziek door ... Mike Post. Een niet mis te verstane prestatie: in één jaar twee top-10 hits in de VS.

Als we in 1982 komen, vinden we weer twee TV-hits. De tune van MAGNUM P.I. bereikte de 25e plaats, wel geen top-10 hit, maar als je beseft dat het wéér een Mike Post compositie was, dan begrijp je waarom mijn "up-page" gesierd wordt met een foto van deze geïnspireerde componist. Mike Post heeft een groot aantal tunes op z'n naam staan van series als WISEGUY (1987), LAW & ORDER (1990) en de bij ons onbekende series THE WHITE SHADOW (1978), RICHIE BROCKELMAN PRIVATE EYE (1978) (Spin-off van THE ROCKFORD FILES) en UNSUB (1989).

En dan moet Mike Post nu plaats maken voor Bill Conti, die in 1982 een Amerikaanse hit had met de tune van DYNASTY. Het haalde maar de 52e plaats, maar dat is toch niet mis als je beseft dat het om een instrumentaal, orkestraal nummer gaat.

Daarna blijft het in de Verenigde Staten wat stil met de TV-hits, tot in 1985 Jan Hammer een nummer 1 hit heeft met de tune van MIAMI VICE. Het jaar daarop komt de TV-serie naar Nederland toe en staat de tune 6 weken bij ons in de hitparade. Het bereikte slechts de 23e positie. Maar Jan Hammer kwam terug met "Crockett's Theme", óók uit de TV-serie MIAMI VICE, en bereikte daarmee een 1e positie in 1987. In Amerika deed de muziek het ook erg goed en de eerste MIAMI VICE-LP was het eerste televisiemuziek album sinds Mancini's PETER GUNN-LP, dat de eerste positie haalde van de Billboard hitparade. Zoals gezegd werd de single met "Hammer's Theme" óók nummer 1 en Jan Hammer zag z'n werk ook nog 'ns beloond met twee Grammy's, voor "Best Pop Instrumental" en "Best Instrumental Composition". Een tweede MIAMI VICE-LP was het logische gevolg. Minder bekend is dat Jan Hammer zelf nog een derde album uitbracht dat hij "Escape from television" noemde.
Don Johnson, die in MIAMI VICE de rol van detective James "Sonny" Crockett speelde, werd een sex-symbool en nam diverse platen op. Verder zagen we diverse zangers en zangeressen in de serie langskomen (zie hoofdstuk 7).

In 1986 is de tune van PETER GUNN weer terug in de Amerikaanse hitparade, nu in een uitvoering van "The Art of Noise". Het komt echter niet hoger dan de 50e plaats.

In 1987-1988 zond de VOO de serie MOONLIGHTING uit, een detective-comedy met in de hoofdrollen Bruce Willis en Cybill Sheperd. De tune van de serie werd hier nooit een hit, maar wel in Amerika, waar het de 23e plaats bereikte. Het werd gezongen door Al Jarreau, die het ook schreef, samen met Lee Holdridge. In de serie was in 1987 ook af en toe Ray Charles te zien.

De TV-serie waarvan in Nederland de titelsong een hit werd, werd ook door de VOO uitgezonden. De miniserie, gemaakt in 1986, was SHAKA ZULU en de muziek die daarbij hoorde was "We are growing", gezongen door Margaret Singana. De serie was een Amerikaans-Engelse productie, die wat stof deed opwaaien omdat de Verenigde Naties vond dat "Apartheid" redelijk positief werd benaderd. De serie bestond (in Nederland) uit 5 delen van anderhalf uur. "We are growing" werd in 1989, toen de serie bij ons werd uitgezonden, een nummer 1 hit.

Eva Gabor en Eddie AlbertIn 1991 komt er een filmversie uit van THE ADDAMS FAMILY, waar Jan Hammer de muziek voor schreef. Het wordt in Amerika zelfs een hit onder de titel "Addams Groove". De oude tune maakte onderdeel uit van dit werk en is in 1964 geschreven door Vic Mizzy, die ook de tune schreef van GREEN ACRES. De tune van GREEN ACRES werd overigens gezongen door de hoofdrolspelers van de serie, Eva Gabor en Eddie Albert. Het probleem was dat Eva niet kon zingen en de tekst meer moest voordragen, behalve de laatste regel, die niet alleen gezongen werd, maar ook nog tweestemmig. Vic Mizzy noemde dat ".. the biggest luck-out in the history of singing, but she hit the right notes" (quote uit het boek "TV's Biggest Hits").

Er was in 1991 ook in Nederland een TV-serie hit en wel VRIENDEN VOOR HET LEVEN gezongen door Danny de Munk. Danny is een van de drie kindsterren in Nederland, die niet alleen acteert, maar ook zingt (de andere twee zijn Godert van Colmjon en Lidy Sluyter). Dat begon al in 1984, toen hij het nummer "Ik voel me zo verdomd alleen" naar de eerste plaats van de hitparade zong met een onvervalst Amsterdams accent. Het liedje kwam uit de film "Ciske de Rat".
"Vrienden voor het leven" behaalde in 1991 de 18e plaats en was de tune van de TV-serie VRIENDEN VOOR HET LEVEN. In 1994 had Danny een rol in de TV-serie VROUWENVLEUGEL.

Eind jaren 89 en de 90er jaren waren ook de jaren van de rap, en dat betekende ook dat een aantal bekende TV-tunes werden gebruikt als samples. Zo gebruikten "Jazzy Jeff & the Fresh Prince" de tune van I DREAM OF JEANNIE in het nummer "Girls are nothing but trouble". Dit duo bestaat uit Jeff Townes en Will Smith, die beiden te zien waren in de TV-serie THE FRESH PRINCE OF BELAIR, tevens de start van een filmcarrière voor Will Smith.
Er werden natuurlijk nog veel meer samples van TV-tunes gebruikt door diverse artiesten, maar om dat allemaal boven tafel te krijgen is lastig. Wel kwam ik maar liefst twee TV-tunes tegen op de CD "Invincible" van de Engelse groep 5ive. Het nummer "Battlestar" gebruikt de tune van BATTLESTAR GALACTICA en in het nummer "Inspector Gadget" (track 55), wordt de tune gebruikt van ... INSPECTOR GADGET.

De laatste TV-tunes die in Amerika de hitparade bereikten: natuurlijk de tune van een van de succesvolste comedyseries van de laatste jaren: FRIENDS. The Rembrandts zongen in 1995 "I'll be there for you" naar de 17e plaats van de Amerikaanse hitlijsten.
In 1998 bereikte "Searchin' my soul" van Vonda Sheperd een 18e plaats op een zogenaamde "airplay"-hitlijst, wat wil zeggen dat het vaak werd gedraaid op de zenders in Amerika. Het is de tune van de TV-serie ALLY MCBEAL.